Ingin Nampak Cantik Tapi Tak Langgar Syariat Islam? Begini Solusinya - Islampos

Ingin Nampak Cantik Tapi Tak Langgar Syariat Islam? Begini Solusinya


WANITA ingin sekali menjadi cantik. Karena pada hakikatnya wanita identik dengan kecantikan. Tapi, kecantikan seperti apa yang kalian inginkan? Dalam pandangan Islam kecantikan itu bukan dilihat dari jasmani semata. Oleh sebab itu, sebagai wanita muslimah kita harus bisa menjadi wanita cantik sesuai dengan apa yang dianjurkan dalam agama Islam.

Bila kita, sebagai wanita muslimah ingin terlihat cantik dalam pandangan Islam, berikut ada beberapa cara yang dapat kita lakukan untuk mewujudkannya.

1. Jadikanlah ghadul bashar (menundukkan pandangan) sebagai celak bagi kedua belah alis mata kita. InsyaAllah, pandangan visual kita akan menjadi makin jernih dan bening.

2. Oleskanlah lipstik kejujuran dan kebenaran (alhaq) pada ulasan bibir delima kalian. InsyaAllah, ukiran senyuman kita akan bertambah manis dan dihargai sesama.

3. Bedakkanlah raut wajah kita dengan kosmetik yang berasaskan malu dan keadaban. InsyaAllah, kesederhanaan lahiriah yang kita biasakan itu akan menyejukkan mata yang memandang.

4. Lumurkanlah sabun istighfar ke sepelusuk anggota badan kita. InsyaAllah, ia bisa mengikis daki kotoran dosa dan kesalahan yang telah kita lakukan.

5. Rawatkanlah rambut kita dengan hijab Islami. InsyaAllah, ia akan menyelimuti azarauljasad sang hawa daripada menjadi mangsa kerakusan insan yang terlepas daripada tambatan keimanannya.

6. Sarungkanlah kedua-dua belah tangan kita dengan gelang sedekah dan jari-jemari kta dengan cincin ukhuwwah Islamiyyah. InsyaAllah,kelak kita akan temui warga sholihin yang nilainya melampaui segunung emas permata.

7. Alunkanlah kemerduan dan kesyahduan suara kita dengan tilawatul Qur’an dan zikrullah. InsyaAllah, berkat kekhusyukan dan penghayatan, hulwatul iman akan dikecapi ruh kita sebagaimana lidah merasakan kemanisan makanan.

8. Luruskanlah postur tubuh badan kita dengan ketulusan dalam menunaikan shalat dan pengibadatan kepada Allah. InsyaAllah, takkan Dia sia-siakan keikhtilasan atau keikhlasan atau keistiqamahan kita dalam mencari keridhaan-Nya.

9. Hembuskanlah nafas taabud wa taqarrub ilallah ke dalam ruh dan sanubari kita. InsyaAllah, selama itu takkan kita rasakan ketandusan kasih sayang maupun kegelisahan dalam kehidupan. []

loading...
loading...



Join the Discussion

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *

  • arrow