islampos
Media islam generasi baru

Mau Rezeki Bertambah dan Makin Berkah? Jangan Lupa Sedekah

Foto: genq
0

REZEKI berlimpah adalah impian setiap insan. Namun dalam perjalanannya, setiap orang haruslah rajin berusaha tanpa meninggalkan untuk rajin berdoa agar mendapatkan banyak rezeki.

Rezeki tak hanya berbentuk uang; tubuh yang sehat, keluarga yang harmonis, pekerjaan yang menyenangkan, memiliki sahabat atau tetangga yang baik dan dipercaya, itu semua adalah rezeki yang tak bisa diukur hanya dengan sekadar uang.

Salah satu upaya untuk mendapatkan rezeki adalah bersedekah. Berikut dalil yang mengatakan bahwa bersedekah mampu membuka pintu rezeki.

Sedekah mengundang rahmat Allah dan menjadi sebab Allah buka pintu rezeki. Nabi SAW bersabda kepada Zubair bin al-Awwam: “Hai Zubair, ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy, yang dikirim oleh Allah azza wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang membanyakkan pemberian kepada orang lain, nescaya Allah membanyakkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan, niscaya Allah menyedikitkan baginya.” (HR. ad-Daruquthni dari Anas r.a).

Firman Allah SWT: “Dan barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, pasti akan ditunjuki kepada mereka jalan keluar. Dan diberi rezeki kepada mereka daripada jalan yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, maka Allah akan mencukupi baginya.” (QS. At-Thalaq:2-3).

Di dunia, orang-orang yang rajin bersedekah akan dimudahkan rezekinya oleh Allah dalam kehidupannya. Faedah ini dijelaskan oleh Jabir Abdullah katanya: “Rasulullah berucap kepada kami, sabdanya: Wahai umat manusia, bertaubatlah kepada Allah sebelum kamu mati dan segeralah mengerjakan amal salih sebelum kamu sibuk (dengan yang lain), dan jalinkanlah hubungan di antara kamu dengan Tuhan kamu dengan sentiasa mengingatinya (berzikir) dan banyakkan bersedekah secara bersembunyi atau terang-terangan, nescaya kamu diberi rezeki yang mewah, diberi kemenangan (terhadap musuh dan digantikan dengan apa yang kamu dermakan itu dengan balasan yang berlipat ganda.” (HR. Ibnu Majah).

Karena itu, jangan ragu untuk bersedekah biar rezeki makin mudah dan tambah berkah. Wallahualam. []

loading...
loading...